...bila hati berbicara

" ..pabila kamar hati disapa..kalam berbunga indah..pabila kamar hati berbicara..dunia bertukar wajah.."

Assalamualaikum w.b.t buat anda yang sedang membaca blog saya pada hari ini..ahlan wa sahlan kepada sesiapa yang baru pertama kali melawat blog "anisahsyuhada"..salam perkenalan saya hulurkan. (^_^)

Alhamdulillah saya dan keluarga telah selamat tiba ke rumah pada jam 8 malam semalam setelah mengambil masa hampir 4 jam perjalanan dari kolej kediaman saya di Nilai Impian. Pada asalnya, keluarga saya dijangka akan tiba lewat di asrama, namun jam3 petang, mak dan abah dah pun berada di kawasan asrama...waah, seronok2..dapat juga balik awal.. Terima kasih mak, abah...cuma semalam tangan dan jari jemari saya kelihatan merah2 sebab berulang kali mengangkut barang2 dari tingkat 5!! almaklum, semester depan saya akan berpindah ke penempatan lain, jadi seluruh warga asrama diarahkan mengosongkan asrama.

Dan hari ini, terasa sakit2 badan pula dek mengangkut barang2 semalam...bukan sikit, hampir penuh kereta dengan barang2 1 semester! berat2 pula tu..tp, syukur semuanya berjalan lancar..pagi tadi saya bangun awal..rasa bersemangat sebab terlalu rindukan suasana di rumah ^_^...macam2 nak dibuat hari ni, kemas rumah, memasak, menonton tv, surf blog ^_~ dan lain2.

Di rumah, saya sekeluarga ada membela seekor kucing betina berwarna oren..kami panggil ia "KUBE"..nak tau kenapa? Sebabnya, dulu KUBE ni ada adik, jantan..kecil dari "dia". Masa tu kami tak letak ape2 nama lagi, dan tak terfikir langsung nak bagi nama manja..last2 adik saya, Anas@Abu Hurairah memberi cadangan yang saya fikirkan agak bernas, sesuai dengan usianya yang baru mencecah 7 tahun.

"Mmm...kite panggil yang kecik ni..KUKE dan yang besar ni KUBE. Nak tak? soal adikku..

"KUKE?? Kuke tu ape? KUBE pulak? balasku...

"Kuke tu maknanye KUCING KECIL dan Kube tu KUCING BESAR"..ujarnya sambil mengukir senyuman..^_^

"Erm..oklah," jawabku ringkas..Anas..Anas..memang bijak! Tersenyum melihat keletah adik saya bila dia bermain dengan KUBE dan KUKE.

Disebabkan adik saya ni suka sangat pada kucing, Mak pun menggelarnya Abu Hurairah - sempena nama gelaran sahabat Nabi yang memiliki sifat suka pada kucing. Dan kepulangan saya pada cuti kali ini, saya lihat KUBE dah banyak berubah..seleranya kurang, makan hanya sedikit , semakin kurus, asyik tidur dan berehat.

"Mungkin faktor usia kot," bisik hati saya..

Dan KUKE pula dah lama pergi..bukannya ia telah mati, tetapi Mak telah "menyekolahkan" KUKE!! Di sekolah agama pula tu! ^_~ ...taklah, sebenarnya kami ada bawa KUKE berjalan2 naik van dan hari itu kami melawat Adik Anas di sekolahnya di Ipoh. Setibanya di situ, kami pun buka pintu van untuk keluar..dan sepantas kilat KUKE pun meloncat dan berlari keluar...dan hilang! tak dapat dikesan sampai hari ini...entah di mana KUKE sekarang...

Eh2..macam lari pula dengan tajuk hari ni..

Cuma apa yang saya ingin kongsikan kepada semua, tentang "sempurna". Saya mulakan dengan institusi yang paling asas iaitu - KELUARGA.

Keluarga yang bahagia bermula dari dalam diri setiap anggota keluarga yang faham peranan dan tanggungjawab masing2 serta melaksanakannya. Rumah yang aman dan tenteram sudah tentu menjadi idaman kita. Suasana rumah yang dipenuhi dengan sifat mahabbah dan mawaddah antara seisi keluarga dapat mewujudkan suasana sakinah yang menjadi dambaan semua. Justeru, sempurnakan taklifan kita sebagai anggota keluarga seboleh mungkin, walaupun hakikatnya tiada yang sempurna di dunia ini...

Seterusnya, peranan kita kepada MAKHLUK ALLAH yang lain. Sifat kasih yang tertanam terhadap ahli keluarga memang tidak dinafikan, dan jangan lupa semaikan juga sifat ehsan sesama makhluk Allah yang lain..tidak kira sama ada pokok bunga, burung, kucing (KUBE @ KUKE atau ape2 juga nama haiwan kesayangan kita) hatta semut dan sebagainya. Mereka juga perlu dikasihi. Ada kisah seorang perempuan yang masuk syurga kerana membantu anjing yang kehausan..Haa..nampak macam kecil saja pertolongan itu, tambah2 lagi pada haiwan seperti anjing, tapi ganjaran disisi Allah..Subhanallah..jadi, jom kita sama2 sempurnakan apa yang kurang..,

Semoga kita dapat meneliti dari masing2..adakah kita telah bersifat ehsan terhadap makhluk2 Allah yang lain? Atau tidak ambil peduli?Sempurnakan harimu!!!


"Sempurnakan harimu dengan zikrullah, sempurnakan hidupmu dengan zikrulmaut"

0 comments:

Post a Comment

Iqra'

Kalendar

Nasyid.fm

Al - Hiwar


ShoutMix chat widget

Pemilik blog

My photo
kampar, perak, Malaysia
pelajar tahun 3 kuliyyah dirasat allughat arra'iesah fi jamiah al-ulum al-islamiah al maliziyyah

Followers